RIVERTONPRISEN 2020 til Sven Petter Næss

RIVERTONPRISEN for beste norske krim 2020 gikk til Sven Petter Næss for Skjebnesteinen

Rivertonprisen

Juryen har bestått av: Litteraturprofessor Hans H. Skei (leder), bokanmelder og forfatter Elin Brend Bjørhei, forfatter og bokanmelder Kurt Hanssen.

Informasjon om forfatteren:

Sven Petter Næss (f. 1973) er født og oppvokst i Oslo. Han jobber med IKT for høyere utdanning og forskning, og har bakgrunn fra bl.a. Norges musikkhøgskole og Universitetet i Oslo. Han hadde en sterk debut med krimromanen Den stille uke i 2019. I Skjebnesteinen (2020) møter vi igjen den halvt indiske Kripos-etterforskeren Harinder Singh i hovedrollen.

Last ned pressebilde av forfatteren her.

Foto: Tine Poppe

Øvrige nominerte:

Kurt Aust, Hjertets mørke (Aschehoug)
Frits de Bourg, Dykket (Vigmostad Bjørke)
Karin Fossum, Bakom synger døden (Cappelen Damm)
Unni Lindell, Nabovarsel (Capitana)

Om Rivertonprisen:

Rivertonprisen, «Den gyldne revolver», deles ut årlig av Rivertonklubben for det beste arbeid innen norsk kriminallitteratur. Det er Rivertonklubbens egen jury som utnevner vinneren. Rivertonklubben ble startet i 1972. Rivertonprisen er et samarbeid mellom Rivertonklubben, Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen.

For ytterligere informasjon, kontakt:

Pressekontakt i Aschehoug forlag, Vegard Bye, Vegard.Bye@aschehoug.no , telefon 418 88025
President i Rivertonklubben, Trude Teige, trude.teige@gmail.com, telefon 414 23 329
Juryleder Rivertonklubben, Hans H. Skei,  h.h.skei@ilos.uio.no, telefon 975 18 415

Rivertonklubben, Bokhandlerforeningen og Forleggerforeningen