Rivertonprisen 2019 til Jo Nesbø

RIVERTONPRISEN for beste norske krim 2019 gikk til Jo Nesbø for Kniv.

Juryen har bestått av: Litteraturprofessor Hans H. Skei (leder), bokanmelder og forfatter Elin Brend Bjørhei, forfatter og bokanmelder Kurt Hanssen.

Informasjon om forfatteren:

Jo Nesbø (født 1960) er en av verdens fremste krimforfattere. Bøkene hans er solgt i over 40 millioner eksemplarer, og er oversatt til mer enn 50 språk. Siden debuten med Flaggermusmannen i 1997 har Nesbø høstet begeistring hos lesere og anmeldere verden over med romanene om etterforskeren Harry Hole. Serien teller foreløpig 12 bøker, hvor Kniv fra 2019 er den nyeste. Forfatteren har mottatt en rekke priser, deriblant Riverton-prisen, Glassnøkkelen og Bokhandlerprisen, og vært nominert til den prestisjetunge Edgar-prisen og den britiske CWA (Dagger)-prisen. Nesbø har også hatt stor norsk og internasjonal suksess med de frittstående romanene Hodejegerne (2008), Sønnen (2014), Blod på snø og Mere blod (2015), og med de fem barnebøkene om Doktor Proktor.

Last ned pressebilde av forfatteren her.

Foto: Stian Broch

Øvrige nominerte:

Agnes Ravatn, Dei sju dørene. (Det norske Samlaget)
Asle Skredderberget, Hevnen tilhører meg. (Gyldendal)
Jan-Erik Fjell, Gjemsel. (Capitana)
Sigbjørn Mostue, Himmelen skal gråte blod. (Cappelen Damm)

Om Rivertonprisen:

Rivertonprisen, «Den gyldne revolver», deles ut årlig av Rivertonklubben for det beste arbeid innen norsk kriminallitteratur. Det er Rivertonklubbens egen jury som utnevner vinneren. Rivertonklubben ble startet i 1972. Rivertonprisen er et samarbeid mellom Rivertonklubben, Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen.

Informasjon om nominasjonene og juryens begrunnelse finnes på hjemmesidene til Rivertonklubben – www.rivertonklubben.no.

For ytterligere informasjon, kontakt:

Forlagssjef i skjønnlitteratur, Aschehoug forlag, Nora Campbell, nora.campbell@ascehoug.no, telefon 473 35 474
President i Rivertonklubben, Trude Teige, trude.teige@gmail.com, telefon 414 23 329
Juryleder Rivertonklubben, Hans H. Skei,  h.h.skei@ilos.uio.no, telefon 975 18 415

Rivertonklubben, Bokhandlerforeningen og Forleggerforeningen