Nora Dåsnes fikk Bokhandelens barne- og ungdomsbokstipend 2021

Stipendet ble delt ut under Litteraturfestivalen på Lillehammer.

Nora Dåsnes fikk Bokhandelens barne- og ungdomsbokstipend 2021
new tab

Dette stipendet skal motivere til mer skriving, og vi håper på denne måten å bidra til flere møter mellom Dåsnes tekster og yngre lesere i årene som kommer, sier Elin Øy, i Bokhandlerforeningen.

I begrunnelsen fra Norske Barne- og ungdomsbokforfatteres (NBUs) litterære råd heter det:

new tab

Dåsnes har selv sagt at hun ønsker å bidra til å skape større bredde i barne- og ungdomsbøker, og med denne debuten, synes vi at hun gjør nettopp dette. Forfatteren har på svært kort tid markert seg som en interessant stemme i den norske barne- og ungdomslitteraturen. Vi gleder oss til å se mer fra Nora Dåsnes, og gratulerer med Bokhandelens barne- og ungdomsbokstipend for 2021!

Om forfatteren
Nora Dåsnes (f. 1995) er utdannet illustratør og animatør ved Kingston University i London. Hun debuterte med tegneserien Ti kniver i hjertet i 2020. Til tross for Dåsnes’ korte karriere så langt, er dette en uhyre produktiv forfatter. I 2020 kom hun, sammen med kollega Hannah Milemann, også ut med 7 bøker i romanserien Gjenklang, og i år gir Milemann og Dåsnes også ut to bildebøker for barn.

Om Bokhandelens barne- og ungdomsbokstipend
Stipendet er et samarbeid mellom Bokhandlerforeningen og NBU. Det er NBUs litterære råd som beslutter hvem som får stipendet, som er finansiert av Bokhandlerforeningens medlemmer. Stipendet er på 40.000 kroner.

Høyoppløselig bilde finnes her.

Foto: Oda Berby

BOKHANDLERFORENINGEN