Mandag 15. februar går startskuddet for årets Mammut!

10.02.2016
Mammutsalget 2016

Bokhandlere over hele landet jobber hardt for å gjøre klart til boksalg i bokhandelen. Hele 453 bokhandlere er klare for Mammut fra mandag.

Mammutsalget er det største boksalget i landet, både når det gjelder utvalg, bokhandler og forlag som er med. Leseglade kunder kan velge mellom over 1200 titler av både papirbøker, e-bøker og lydbøker til svært gode priser.

Mammutsalget har lange tradisjoner.  I år er det 131 år siden det aller første store feles boksalget fant sted. Det skjedde så tidlig som i 1885. I 1964 ble Mammutnavnet lansert, men ingen vet nøyaktig hvorfor! I dag tør vi påstå at Mammutsalget er et av Norges mest kjente salg. Hele tre av fire nordmenn kjenner til Mammutsalget, viser en undersøkelse gjennomført av Ipsos MMI (2016), og salget  trekker tusenvis av bokelskere og leselystne til bokhandelen i de to ukene salget pågår.

Mammutsalget er et samarbeid mellom Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen.

Det store utvalget av bøker til gode priser gjør Mammutsalget populært og aktuelt, sier Trine Stensen, direktør i Bokhandlerforeningen. Her er det bøker for alle, om du ønsker deg en god roman, bøker til barna eller trenger en ny kokebok. Du finner bøker om å reise, trene, gå på tur i fjellet, fiske, eller om innesysler som strikking og baking. På Mammutsalget er det bøker for enhver smak!”

For tredje år på rad er e-bøker med på Mammut, i år med så mange som 451 titler. I alt er det i overkant av 1200 unike titler på årets salg. Utvalget spenner fra romaner, biografier og dokumentarer, til flotte illustrerte praktbøker innen mange tema, og barne- og ungdomsbøker. Som vanlig er hele 90 prosent på Mammut for første gang.

På Mammutsalget finner du bestselgerne du ikke rakk å lese i fjor, du kan oppdage nye forfattere, og kanskje prøve en e-bok for første gang, sier Cecilie Brun Løwe, prosjektleder Mammutsalget.

De to mest populære titlene på årets salg, basert på bokhandlernes innkjøp, er Svøm med dem som drukner av Lars Mytting og En mann ved navn Ove av Fredrik Backman. Den neste på listen er den mest forhåndsbestilte sakprosatittelen: Norsk etymologisk ordbok av Yann de Caprona. Den mest forhåndsbestilte barneboka er Barnas beste sangbok.

Mammutsalget varer i to uker fra 15. – 27. februar.

Årets titler og en fin oversikt hvor man også kan lage egne lister, er nå tilgjengelig på mammutsalg.com.

Her er nettversjonen av Mammutkatalogen med mulighet for å bla: Klikk for å laste ned