Forleggerforeningens #Lesehelt-stafett engasjerer

En ny undersøkelse avdekker at mange voksne ikke leser for barna sine. Forleggerforeningens #Lesehelt-stafett skal skape entusiasme for litteratur og lesing, nå deltar Kronprinsesse Mette-Marit.

Lesehelt
Lesehelt

Forleggerforeningen startet på verdens bokdag en #Lesehelt-stafett for å skape entusiasme for litteratur og lesing. En rekke offentlige personer, statsråder, profilerte politikere, og offentlige personer fra nærings- og arbeidsliv, idrett og kulturliv deltar i stafetten for å fortelle om sine lesehelter, og hvorfor lesehelter er viktige for oss.

Kronprinsesse Mette-Marits engasjement for litteratur har lenge vært kjent, Kronprinsessen bidrar også i #Lesehelt-stafetten, som arrangeres digitalt. I en varm og personlig videohilsen rettet mot barn og unge forteller Kronprinsessen om sin #Lesehelt, om betydningen litteraturen har i livene våre, og uttrykker håp om at alle kan finne sin lesehelt.

Som en del av barne- og ungdomsundersøkelsen har Ipsos på oppdrag fra Forleggerforeningen spurt barn og unge:  «Hvor mange bøker tror du at en voksen/annen person leste for deg i 2020?»  Svarene uroer direktør i Forleggerforeningen Heidi Austlid:

new tab

Over 40.000 barn i Norge blir ikke lest for i det hele tatt, mens mer enn 175.000 barn får mindre enn en bok i måneden lest for seg. Forskningen dokumenterer sterk sammenheng mellom lesing hjemme og hvor godt barn kan lese når de begynner på skolen. Det gjør det svært viktig å lese med barn, lesingen har i tillegg en rekke andre fordeler. Lesing skaper fellesskap, bygger et godt forhold mellom foreldre og barn, stimulerer fantasien, skaper empati og øker barnets sosiale ferdigheter, uttaler Austlid.

Hun håper flere voksne følger oppfordringene om å være en #Lesehelt for barn og unge nær seg.

——————————————————————————

For mer informasjon om undersøkelsen og #Lesehelt-stafetten, kontakt

Forleggerforeningens direktør Heidi Austlid på 907 45 210 og heidi@forleggerforeningen.no
Forleggerforeningens samfunnskontakt Bjørgulv Vinje Borgundvaag på 924 22 924 og bb@forleggerforeningen.no