Bjørnsonstipendet 2020 til Ingvild Schade

Ingvild Schade tildeles Bjørnsonstipendet 2020

Forfatter Ingvild Shade (Foto: Håkon Borg)

Bjørnsonstipendet skal gå til en forfatter det er grunn til å knytte betydelige forventninger til.

new tab

Ingvild Schade sjonglerer ord og handling på overraskende måter, og skildrer både alvor og humor med god penn. Med Bjørnsonstipendet håper vi hun vil fortsette å svinge pennen, sier Trine Stensen i Bokhandlerforeningen.

new tab

Årets stipendvinner utmerker seg gjennom fantasifulle, særegne karakterer som tar leserne med på både komiske, tragiske og dramatiske opplevelser, sier Johild Kosberg Bredin, festivalsjef for Bjørnsonfestivalen. – Vi gleder oss til å presentere Ingvild Schade for publikum, og til å få høre mer om hennes litterære metoder.

Ingvild Schade (f. 1987) er fra Drammen og bor i Oslo. Hun har skrevet romanene Bergverket (2019) og Drammens rekordbok (2014) og er utdannet fra Skrivekunstakademiet i Hordaland. Hun er også tegner og har selv illustrert romanen Drammens rekordbok.

Om Bjørnsonstipendet
Stipendet tildeles en forfatter det er grunn til å knytte betydelige forventninger til og som fortrinnsvis er i etableringsfasen. Stipendet er på kr 25.000 og tidspunkt for utdelingen av stipendet vil bli offentliggjort i forbindelse med lanseringen av Bjørnsonfestivalens program for 2020.

Det er det litterære råd i Forfatterforeningen som utgjør juryen i samarbeid med Bjørnsonfestivalen og Bokhandlerforeningen.

Tidligere vinnere av Bjørnsonstipendet er:
Maria Navarro Skaranger(2019), Therese Tungen(2018), Marianne Clementine Håheim(2017) Tiril Broch Aakre (2016) Anna Kleiva (2015) Ida Hegazi Høyer (2014) Eivind Hofstad Evjemo (2013) Erlend O.Nøtvedt (2012) Jan Roar Leikvoll (2011) Sigmund Løvåsen (2010) Inger Bråtveit (2009) Vemund Solheim Ådland (2008) Mirjam Kristensen (2007) Gunnhild Øyehaug (2006) Endre Ruset (2005) Carl Frode Tiller (2004) Johan Harstad (2003) Mathias Faldbakken (2002 Steinar Opstad (2001) Annette Mattsson (2000) Karl Ove Knausgård (1999) Steinar Løding (1998) og Erlend Aas (1997).

Vi gratulerer Ingvild Schade med Bjørnsonstipendet 2020!

Juryens begrunnelse er vedlagt sammen med bilde av stipendvinneren. Høyoppløselig portrett av Schade finner du her.
Foto: Håkon Borg

Kontaktpersoner: