Bokhandlerprisen til Lisa Aisato

Det er ansatte i bokhandler over hele landet som har stemt fram boka som sin favoritt blant årets norske bøker innenfor skjønn- og generell litteratur. Ti bøker var nominert til prisen. Bokhandlerprisen ble overrakt av kulturminister Trine Skei Grande på Litteraturhuset i Oslo i dag.

Lisa Aisato får årets Bokhandlerpris for boken "Livet - illustrert". (Foto: Ida Christin Foss)

Lisa Aisato debuterte som forfatter i 2008, og har skrevet og illustrert seks egne barnebøker, blant andre Odd er et egg, som også ble film, og En fisk til Luna. Hun har også befestet seg som en av Norges mest bejublede illustratører, og har illustrert bestselgerbøker som serien om trollet Tambar sammen med Tor Åge Bringsværd, Jenta som ville redde bøkene, skrevet av Klaus Hagerup og Snart sover du, skrevet av søsteren Haddy Njie. I fjor illustrerte hun Maja Lundes Snøsøsteren og den kritikerroste Til ungdommen, skrevet av Linn Skåber. Livet – illustrert har allerede nådd ett opplag på 70.000.

new tab

Dette er virkelig stort for meg, sier Lisa Aisato. Denne prisen henger høyt, og med tanke på alle de fantastiske bøkene som var nominert ble jeg både utrolig overrasket, rørt og takknemlig da jeg fikk vite at Livet – illustrert ble stemt frem som vinner. Det er så godt å bli sett for det arbeidet man gjør, og ikke minst bokstavelig talt satt pris på! Jeg ønsker å gi en stor takk til alle landets bokhandlere som har lest, diskutert og stemt. Dere gjør en så viktig jobb, og da snakker jeg både som forfatter, bokleser og mor til to som sluker barnebøker. Dere gir meg stor motivasjon og trygghet til å fortsette slik jeg stevner, både når det gjelder å skrive og å tegne. Tusen, tusen takk.

Lisa Aisato (f. 1981) bor og arbeider på Skjærhalden i Hvaler kommune. Hennes bøkr er oversatt til over 30 språk og i 2015 ble hun kåret til en av de ti beste forfatterne under 35 år av Morgenbladet. Hun har også hatt illustrasjoner i Dagbladets lørdagsmagasin i ti år.

De nominerte til Bokhandlerprisen i år var:

Lisa Aisato, «Livet – illustrert», Kagge

Marie Aubert, «Voksne mennesker», Oktober

Lars Saabye Christensen, «Byens spor: Skyggeboken», Cappelen Damm

Helene Flood, «Terapeuten», Aschehoug

Maja Lunde, «Przewalskis hest», Aschehoug

Nina Lykke, «Full spredning», Oktober

Anne B. Ragde, «Datteren», Oktober

Agnes Ravatn, «Dei sju dørene», Samlaget

Linn Strømsborg, «Aldri, aldri, aldri», Flamme Forlag

Kristin Valla, «Ut av det blå», Kagge

Om Bokhandlerprisen
Bokhandlerprisen ble delt ut første gang i 1948. Da het den «Takk for boken»-prisen og ble tildelt Sigurd Hoel. Da tradisjonen ble gjenopptatt i 1981, etter tolv års opphold, fikk den navnet «Bokhandlerprisen». I 1998 ble reglene endret slik at Bokhandlerprisen også kan utdeles til forfattere som har fått prisen tidligere, og fra 2008 startet man med nominasjon til Bokhandlerprisen. Bokhandlerprisen er en bronsestatuett: «Takk for boken», utført av billedhugger Nils Aas. I 2018 gikk prisen til Simon Stranger for «Leksikon om lys og mørke».

Høyoppløselig portrett av Lisa Aisato finner du her.

Oslo, 19.11.2019
BOKHANDLERFORENINGEN