Bokhandelens barne- og ungdomsbokstipend til Ingrid Ovedie Volden

30.05.2018

Stipendet ble delt ut under Litteraturfestivalen på Lillehammer onsdag 30. mai.

Ingrid Ovedie Volden skriver for våre viktigste lesere. Sterke og godt fortalte historier viser at hun tar leserne sine på alvor, sier Trine Stensen, direktør i Bokhandlerforeningen.

I begrunnelsen fra Norske Barne- og ungdomsbokforfatteres (NBUs) litterære råd heter det: «Forfattaren har ein god penn, er språkleg sterk, men det er først og fremst kunsten å komponere ein enkel melodi ut av eit komplekst nettverk av trådar som gjer bøkene til slike fine lesaropplevingar. Bøkene «Alt som teller» og «Hjertet er en knyttneve» er lette å lese, kloke og inspirerande. Vi har stor tru på at forfattaren vil halde fram med å skrive gode og underhaldande bøker for barn og unge».

Om forfatteren
Ingrid Ovedie Volden (f. 1981) bor og jobber Oslo. Hun er utdannet statsviter, og har i flere år vært musikkspaltist og anmelder i blant annet Klassekampen og Morgenbladet. Hun debuterte i 2016 med romanen «Alt som teller». Hennes andre roman, «Hjertet er en knyttneve», kom høsten 2016.

Om Bokhandelens barne- og ungdomsbokstipend
Stipendet er et samarbeid mellom Bokhandlerforeningen og NBU. Det er NBUs litterære råd som beslutter hvem som får stipendet, som er finansiert av Bokhandlerforeningens medlemmer. Stipendet er på 40.000 kroner.

Høyoppløselig bilde finnes her.

Foto: Oddbjørn Steffensen

BOKHANDLERFORENINGEN